Februarutfordringen

lørdag 12. oktober 2013

Tutorial på rammekort


Hei igjen!

I dag tenkte jeg å vise dere hvordan man lager rammekort. Jeg har laget noen tidligere, og fått spørsmål på hvordan jeg gjør det. Det finnes sikkert flere måter å gjøre dette på, men slik gjør jeg det. Kortet er tilpasset slik at det passer på et 6 inch x 6 inch kort.

Her er utstyret du kan komme til å trenge. Jeg bruker pregebrett, men du kan selvsagt prege med skjærebrettet ditt også. 



Begynn med å skjære til en kartong til 8x8 inch.


Så skal du score på 1/2 inch og 1 inch rund hele kartongen.



Så må du tilpasse den indre rammen. Bruk en linjal sånn at du får laget en firkant i midten av kartongen. Da må du måle 2 inch fra kanten og 6 inch fra kanten. Snu kartongen og gjenta målingen. Bruker du blyant får du tegnet en nøyaktig firkant i midten. Det er nemlig bare denne firkanten som skal scores.


Nå skal du lage enda en firkant på den samme kartongen. Mål 2 1/2 inch og 5 1/2 inch fra kanten. Snu arket og gjenta prosessen. Bruk linjal og blyant her også slik at du bare scorer den indre firkanten.


Klipp de skraverte firkantene bort, og klipp i en rett linje der hvor jeg har tegnet inn en strek.
Da skal det se slik ut.




Nå skal du bruke skalpellen din og en linjal til å skjære langs linjene jeg har tegnet inn her. 


Neste steg er å brette sammen scoringene du har laget slik at rammen din blir seende slik ut. Over ser du baksiden, og nedfor ser du utsiden av rammen.


Påfør lim som holder godt når rammen skal limes sammen. Limet skal kun påføres på de små "leppene" du ser på bildet.


Da skal det se slik ut. 
Du må så feste overlappingen som oppstår når du har limt ferdig innrammingen.


Slik skal forsiden av rammen nå se ut.


Lag så et kvadrat på 5x5 inch. Dette skal bli bunden i rammen din. 


Scor 1/2 inch rundt alle kantene, og klipp inntil scorepunktene som vist over.


I tilegg må du passe på å lime firkanten din sammen slik at "leppene" limes på utsiden slik jeg har gjort over. Da blir resultatet best. 
Pass på at du limer bunnen på rammen slik at den rette siden av kartongen kommer "inni".




Nå skal du føre firkanten inn i selve ramma. Ha tålmodighet ;-)


Dekorer rammen din med mønsterpapir. Denne firkanten måler 5 7/8 x 5 7/8 inch. Mål slik at du får en kant som er 7/8 inch i en firkant. Bruk linjal så får du en perfekt firkant. Skjær rundt med brettet ditt og du får ei ramme du kan dekorere med. 



Skjær så til en kartong på 12x6 inch. Score på 6 inch. Dette blir selve kortet.
Ha lim på kantene på baksiden av rammen.


Tilpass rammen på kortet, og dekorer :-)


Slik ble mitt kort når det ble ferdig:



For å lage dette kortet brukte jeg

PD 13832 Vinter i skogen
PD 13833 Snøen daler
PD 10603 Klippeark Juleglede
Små og store roser
Roseknopper
Snøfnugg
Blonder og bånd fra den hvite båndpakken

Håper dere får til å lage rammekortet, og at bruksanvisningen er forståelig. Det er nemlig ikke så vanskelig å lage dette kortet :-)

Lykke til!

Kreativ klem og god helg fra Cathrine.

6 kommentarer:

  1. Åh herremin!! For et fantastisk flott kort!! Veldig fin tutorial og dette skal jeg rett opp og prøve meg på. Takk for inspirasjonen!

    SvarSlett
  2. Superfint kort. Fikk lyst å prøve selv :)

    SvarSlett
  3. Dette skal prøves, det kan du være sikker på!!!
    Nydelig kort & kjempebra tutorial! :)

    SvarSlett
  4. Jeg ønsker å lære fra deg. lykke til ...^_^

    SvarSlett
  5. Appreciating the time and energy you put into your
    website and in depth information you present.
    It's awesome to come across a blog every once in a while that isn't the same
    old rehashed information. Excellent read! I've
    bookmarked your site and I'm including your RSS feeds to my Google account.


    My website work from home in minneapolis

    SvarSlett