Februarutfordringen

søndag 21. mai 2017

Tutorial på tryllekort


God søndag! I dag skal jeg vise dere en tutorial på et veldig morsomt brettekort! Dette kortet har fått navnet Tryllekort og er laget av Mariannes papirverden. Hun lager så mye fint og har mange tutorials ute, sjekk gjerne ut bloggen hennes her!

Jeg har valgt å gjøre en liten vri på totorialen, men håper dere klarer å følge med likevel :)


Det første du gjør, er å skjære ut to kartonger i ønsket farge. Den ene skal være på 6x6 inch, den andre på 7x6 inch. Bruk et pregebrett og legg kartongen på langs.

Kartongen på 6x6 inch skal preges på 1 inch på hver side.
Kartongen på 6x7 inch skal preges på 1,5 inch på hver side.

Bruk en kantpunch og lag mønsterbord på hver side.


Så skal du kutte til en kartong på 7,5x4 inch. Preg ved 6 inch og 6 1/8 inch. På bildet over har jeg valgt å sverte kantene for å vise bedre hvor jeg har preget og hvordan delene skal se ut. Om du vil, kan du gjerne sverte alle kantene på kortet ditt :)

Denne siste kartongen skal limes mellom de to første. Den lille kanten er preget på fordi den skal henge pent på kortet, så pass på at denne ikke blir limt fast.


Jeg har valgt å bruke score tape fordi jeg synes det sitter så godt. Lim denne delen i midten på den største av de to første delene.


Til slutt har du lim på baksiden av den siste delen og fester den på kortet.


Du har nå et kort med vinger og som kan åpnes opp på forsiden :) 


I den originale tutorialen velger bloggeren å pynte underveis, men jeg synes det var lettest å gjøre det til slutt. Midtdelen på kortet er nå 7x4 inch, men størrelsen på sidepanelene kommer litt an på hvilken punch du bruker, så det må du bare måle selv :)


Etter at jeg hadde pyntet kortet mitt ferdig, så det slik ut på forsiden. Her har jeg pyntet med de nyeste mønsterarkene fra Papirdesign, Dagen er din, i kombinasjon med svart kartong. Som hovedmotiv har jeg valgt rosa chipboardhjerter, blomster og blondebånd. Som prikken over i-en har jeg valgt noen rosa dots, samt en enkel tekst fra en av de nyeste diesene fra Papirdesign :D


Slik ser kortet ut når vi åpner det. På topp har jeg valgt en nydelig stempeltekst, mens jeg har valgt å la det være igjen et skrivefelt for en personlig hilsen bak. Husk å lime på stempelteksten rett vei, dersom du velger å pynte panelene før du limer de sammen.


Om du vil ha litt mer pynt på innsiden av kortet, som for eksempel blomster og blonder, kan du lage den lille pregekanten litt bredere.


Og slik ser kortet ut på baksiden. Her kan du lime på ditt personlige stempel til slutt, om du vil. Hva synes du? :)


Produktliste

Mønsterark: Dagen er din - Girl Power PD17287

Stempel: Evig vennskap PD 13811

Dies: Gratulerer lang PD 17240

Blomter: Søte blomster hvit
Søte blomster lilla
Kirsebærblomst gammelrosa
Roser hvit
Roser gammelrosa

Annet: Chipboard Hjerter rosa
Dotter rosa PD 867
Båndpakke babyjente PD 616




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar